Green Pea Soup with Parmesan Flakes

 

Ever since I visited my friend in the south of Sweden this summer and she treated me with this delicious soup I’ve been craving in. Unfortunately, a stick blender is a requirement for making this soup and I didn’t have one. Until my last birthday when I got one as a gift from my brother – perfect!

 

I know this soup looks just a tad like poison, but I promise you, it’s delicious!

 

Ingredients (4 portions):
500g frozen green peas
1 large yellow onion
7 dl/3 cups of water
2 dices of vegetable broth
2 ½ dl cooking cream
Parmesan for garnishing

 

Step by step

  1. Boil water and the vegetable broths in a saucepan
  2. Peel and chop the onion
  3. Add the onion and the frozen peas to the boiling water and let boil for 5 minutes under a lid
  4. Mix the soup with a stick blender and add cooking cream
  5. Heat the soup again until boiling
  6. Garnish with parmesan flakes and serve warm 

I also thought I’d add a photo from my everyday life today, to show you what I normally do. Right now I’m studying for an upcoming exam on Wednesday in Global Technology Management. The subject itself actually is quite interesting, but unfortunately I don’t feel very inspired to study at all right now. Nevertheless, the exam is on Wednesday whether I want it to be or not, so there’s nothing to do but studying.

 

In Swedish:
Ända sedan jag hälsade på min kompis i södra Sverige i somras och hon bjöd mig på den här fantastiska soppan har jag längtat efter den. Tyvärr så behöver man en stavmixer för att göra den, något som jag inte har haft. Förrän vid min födelsedag i December när jag fick en av min bror – perfekt!

 

Jag vet att den här soppan ser ganska giftig ut men jag lovar, den är fantastiskt god!

 

Ingredienser (4 portioner):
500 g frysta ärtor
1 stor gul lök
7 dl vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
2 ½ dl matlagningsgrädde
Parmesan till garnering

 

Steg för steg

  1. Koka upp vatten och buljongtärningarna i en kastrull
  2. Skala och hacka löken
  3. Häll i löken och de frysta ärtorna i det kokande vattnet och låt koka under lock i 5 minuter
  4. Blanda soppan med en stavmixer och tillsätt matlagningsgrädden
  5. Låt soppan koka upp
  6. Garnera med parmesan flarn och servera varm
 
Jag lade också till en bild från min vardag idag, för att visa vad jag gör i vanliga fall. Just nu håller jag på och pluggar till en tenta som jag har på onsdag i ”Global Technology Management”. Det är faktiskt ett riktigt intressant ämne, men tyvärr har jag väldigt lite plugginspiration just nu. Men oavsett om jag vill det eller inte så är tentan på onsdag, så det är inte så mycket att göra åt annat än att plugga.

 



Jeanette    ï     ï   http://nouw.com/jeanettek

Men mums vad gott det där ser ut! Jag älskar soppor, men äter det tyvärr alldeles för sällan, men den här får jag nog testa någon gång :)

Svar: Det tycker jag absolut! :D Jag tycker allra mest om soppor på kvällar då jag egentligen inte är så hungrig, för det är ju inte alltid som de är så jättemättande ^^
Mirjam Therese

Hillevi    ï     ï   http://nouw.com/hillevilofgren

Ser huur gott ut som helst, det receptet sparar jag!

Svar: Åh vad roligt!! :D
Mirjam Therese

Beatrice Jakobsson - Fotograf    ï     ï   http://beattriicee.blogg.se/

Ser riktigt gott ut faktiskt! :)

Svar: Det är det!
Mirjam Therese

Linnéa    ï     ï   http://linnealiebig.blogg.se

Sååå härligt recept, bör testas :)

Svar: Gör det! jag älskar det :D
Mirjam Therese










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: [email protected]
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype