That 2.30 feeling – The Uninspired Time of the Day

moln

This Friday afternoon, like most afternoons, I got extremely uninspired and tired a little bit before 2 p.m. The report I was trying to finish seemed like the most boring thing I’ve ever read, and I didn’t really feel like editing any photos or even clean the apartment. All things I really needed to do, and which normally wouldn’t be a problem.

 

Instead of writing the conclusions of the report I therefore sat down to write a blog post about this uninspired time of the day, asking if someone else feels the same way, and decided to do a quick googling. Little did I know, this is a real thing, a concept known as “that 2.30 feeling”.

 

So why do we get so tired and uninspired around 2.30 p.m. then?

Well, apparently it’s because according to our bodies natural sleep cycle we need to take a nap around that time (hence siestas for example) and our brains therefore releases sleep chemicals (source).

 

In other words, this is apparently a thing, but have any of you experienced it? I can somewhat cure it with the right lunch and (of course) coffee, but it does not help entirely. How about you?

 

//Den här fredagseftermiddagen, som de flesta eftermiddagar, blev jag extremt oinspirerad och trött lite innan klockan 14. Rapporten som jag försökte skriva klart tycktes vara det tråkigaste jag någonsin läst, jag kände inte för att redigera bilder eller ens städa lägenheten. Jag behövde verkligen göra alla de här sakerna, och normalt sett vore det inget problem.

 

Istället för att skriva en sammanfattning på rapporten så satte jag mig ner för att skriva ett inlägg om den här oinspirerade tiden på eftermiddagen, och fråga om någon annan kände på samma sätt. Men först gjorde jag en snabb googling och det visade sig att det här faktiskt är ett koncept ”that 2.30 feeling”. (den där 14.30 känslan).

 

Så varför blir vi så trötta och oinspirerade vid 14.30 då?

Tydligen är det grund av att enligt vår kropps naturligs sömncykel så behöver vi ta en tupplur vid den tiden (därav siestas till exempel) och våra hjärnor utsöndrar därför sömnkemikalier. (Källa).

 

Med andra ord så är det här tydligen ett fenonem, men har någon av er upplevt det? Jag kan delvis bota det med rätt lunch och (såklart) kaffe, men det hjälper inte helt och hållet. Hur är det för er?



trisiaa    ï     ï   http://www.trisiaa.se

Superfin bild!

Svar: Tack så mycket! :D
Mirjam Therese

moa    ï     ï   http://nouw.com/moamedalicia

en svår fråga.. jag känner mig trött hela tiden varje dag :O ? hoppas du haft en härlig helg finis. :)

Svar: Oj, det låter ju inte så bra :( Kanske kan vara c-vitamin brist? Detsamma!
Mirjam Therese

Maria    ï     ï   http://www.houseforus.blogg.se

Fräck bild

Svar: Tack så mycket! :)
Mirjam Therese

Angelica    ï     ï  

Känner igen det där sååå tydligt! Visste inte att det var en "grej", vad intressant ju!

Svar: Ja, jag blev också helt fascinerad!
Mirjam Therese










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: [email protected]
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype