Breakfast Experiments // Frukostexperiment

breakfastexperiment

Good morning people!


What could possibly suit a day off better than some breakfast experimentation?! I’ve been trying out some vegan options for my morning yoghurt lately and the cheapest one is Oatly’s “Havregurt” (not entirely sure what they call it in English? Oatgurt?). Unfortunately, there are two problems with this cheapest options; it’s just a little bit too runny and a little bit too sweet. Now, as I don’t eat sugar I always go for the neutral option without any added flavours, but I still think it tastes a bit sugary (apparently that’s from the oats).

 

To solve the problem with the yoghurt being a little bit too runny, I decided to freeze the yoghurt overnight. The important thing to remember when doing this is that it will take a while for it to unfreeze in the morning… (I didn’t. I was so hungry when I finally could eat). Now, I still weren’t entirely happy with the consistency so I added a banana and mixed it with the still half frozen yoghurt. The result? Yum on the texture! But, even more sugary. Solution? Peanut butter!

 

I added some peanut butter, some strawberries and some cashew and can I just say waow! I loved it! Unfortunately, I guess one could debate the healthiness of eating too much of that peanut butter… So this will not qualify as my everyday breakfast (also it was a little bit too much work in the morning) but is definitely a new weekend favourite!

 

I ate my bowl quite unfrozen, but you can eat it earlier or later depending on your preferences.

 


breakfastexperiment2

//God morgon kompisar!


Vad passar bättre på en ledig dag än lite frukostexperimentering?! På sista tiden så har jag utforskat olika veganska alternativ till min morgonyoghurt, och det billigaste alternativet är Oatly’s ”Havregurt”. Tyvärr finns det två problem med det här billigaste alternativet; havregurten är lite för rinnig och lite för söt. Jag äter inte socker och väljer därför alltid det naturella alternativet utan tillsatta smaker, men jag tycker att även det är lite för sött (tydligen kommer sötman från havren).

 

För att lösa problemet med att havregurten är lite för rinnig bestämde jag mig för att frysa den över natten. Det viktigaste att komma ihåg när man gör det här är att det kommer att ta ett tag för den att tina på morgonen… (Jag gjorde inte det. Jag var så hungrig när jag äntligen kunde äta.) Jag var dock fortfarande inte helt nöjd med konsistensen så jag lade till en banan och mixade den med den fortfarande halvfrusna havregurten. Resultatet? Yum för konsistensen! Men, ännu sötare! Lösningen? Jordnötssmör!

 

Jag blandade i jordnötssmör, jordgubbar och cashew och kan jag bara få säga att waow! Jag älskar det! Tyvärr så antar jag att man kan debattera det hälsosamma i att äta för mycket av det där jordnötssmöret… Därför kommer det här inte att bli någon ny vardagsfrukost (det var dessutom lite för mycket jobb på morgonen) men det är definitivt en ny helgfavorit!

 

Jag åt min skål ganska tinad, men du kan äta den senare eller tidigare beroende på vad du föredrar.



Suzanne    ï     ï   http://www.healthyandfreedom.com

Modigt av dig att prova nytt och experimentera.
Ser ju väldigt gott ut :)

Amanda    ï     ï   http://www.nouw.com/amandassofi

Ser så gott ut!

Biggeros    ï     ï   http://biggeros.blogg.se/

Ibland är det kul att experimentera genom att dra bort eller lägga till nya ingredienser:) Bra att våga:)

AngelicaAngelica    ï     ï   http://angelchanelle.blogg.se

Gott såg det ju iallafall ut att vara!

JUNITJEJ    ï     ï   http://www.junitjejen.se

Så gott det ser ut!










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: mirjamtherese@gmail.com
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype