The Importance of Disconnecting

MirjamochNalle1

In 2012 researchers at Gothenburg university came to the conclusions that intensive use of mobile phones can be linked to stress, sleep disorders and depressive symptoms. This conclusion further also holds for people using a computer for an extensive period of time without breaks, and/or late at night (GU, 2012). Meanwhile, one in three people actually feel worse after checking their Facebook and more dissatisfied with their lives (Time, 2013) and researchers are suggesting that it might even be the case that we check our social-media gadgets just often enough to get the brain’s addiction center engaged (Forbes, 2013).

 

I would say that this is extremely troubling. And even worse, I don’t doubt that it’s true. Especially not the addiction part.

 

In the beginning of this semester I held a key position in one of the associations at my school. This position meant that whenever someone had a question, they would turn to me and at the beginning of the semester there were a lot of questions. And of course I wanted to do a good job, which meant answering as soon as possible. Meanwhile, a lot of information were transmitted at once and if I were to put down my phone for half an hour I would have about ten notifications and two messages. I didn’t mind. I was prepared for that there would be a lot of questions and most of them I could answer without any information search at all.

 

The problem came afterwards. After these first weeks of the semester everything slowed down again (as expected). The number of questions decreased to max only one a week. There were much fewer notifications. But I continued my behaviour. I was constantly on my phone, constantly ready to answer any question. Despite the fact that no one requested me to always be ready. It didn’t get better with our next group project after that when my group members sometimes sent messages in the middle of the night asking for my opinion. They did not expect me to answer right away, but I was so used to it. So I did.

 

The next month (February) were horrible. I was crazy stressed; I couldn’t handle it anymore. Not school, not life. And I would lie if I said that this feeling of constantly having to be connected didn’t add to it. So in March I forced myself to slow down and I forced myself to go back to myself. To do what really makes me happy and relaxed.

 

One of those things is to just go out into the forest with my dog. To just walk straight into nowhere, intentionally get lost and wander for hours. There are few things that calm my soul like that. Like just being alone in the silence of the forest with my absolute best friend.

 

What do you do to disconnect?

 

MirjamochNalle

//År 2012 så kom forskare vid Göteborgs Universitet fram till att intensivt mobilanvändande kan vara länkat till stress, sömnsvårigheter och depressionssymptom. Samma slutsats gäller också för de som spenderar lång tid framför datorn utan paus och de som använder datorn sent på kvällen (GU, 2012). Vidare visade en annan studie att en av tre mår sämre efter att ha kollat Facebook och känner sig mindre nöjda med sina liv (Time, 2013), och forskare föreslår numera att vi öppnar/tittar på våra sociala medier precis tillräckligt ofta för att stimulera hjärnans beroendecenter (Forbes, 2013).

 

Jag skulle säga att det här är extremt oroande. Och vad som gör det ännu värre är att jag inte tvivlar det minsta på att det är sant, särskilt inte beroende delen.

I början av den här terminen så hade jag en nyckelposition i en av föreningarna på skolan. Den här positionen innebar att närhelst någon hade en fråga så var det i princip mig som de skulle vända sig till och i början av terminen så var det många frågor. Givetvis så ville jag göra ett bra jobb och såg därför till att svara så snabbt som bara möjligt. Samtidigt delades mycket information samtidigt och om jag lade ned min mobil i tjugo minuter så hade jag säkert tio notifieringar och två meddelanden. Jag hade ingenting emot det. Jag var förberedd på att det skulle komma många frågor och de flesta kunde jag besvara utan någon informationssökning alls.

 

Problemet kom efteråt. Efter de här första veckorna så lugnade allt ner sig (precis som förväntat). Antalet frågor minskade till max en per vecka. Det var mycket färre notifieringar. Men jag fortsatte med mitt beteende. Jag var alltid uppkopplad, alltid redo att besvara frågor. Trots att ingen begärde det av mig. Det blev inte bättre av vårt nästa grupparbete där mina gruppmedlemmar kunde skicka meddelanden mitt i natten och be om min åsikt. De förväntade sig inget svar direkt, men jag var så van vid att svara direkt så jag gjorde det.

 

Månaden efter (februari) ar hemsk. Jag var galet stressad, jag kunde inte hantera det längre. Varken skolan eller livet. Och jag skulle ljuga om jag sa att den här känslan av att alltid behöva vara uppkopplad inte bidrog till det. Så i mars tvingade jag mig själv att sakta ned och hitta tillbaka till mig själv. Att göra saker som gör mig glad och avslappnad.

 

En av de sakerna är att gå ut i skogen med min hund. Att bara gå rakt ut i ingenstan, medvetet gå vilse och vandra i timmar. Det finns få saker som lugnar min själ så mycket som det. Som att vara ensam i skogens tystnad med min absolut bästa vän.

 

Vad gör du för att koppla från?

 

 

List of References/Referenser

Forbes, (2013) Available at: https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2013/02/06/feeling-disconnected-5-reasons-to-unplug-from-technology-after-work/2/#52594e2654e3

Last accessed: 2017-03-31

 

GU, (2012) Available at: http://sahlgrenska.gu.se/english/research/news-events/news-article//intensive-mobile-phone-use-affects-young-people-s-sleep.cid1069245

Last accessed: 2017-03-31

 

Time (2013) Available at: http://healthland.time.com/2013/01/24/why-facebook-makes-you-feel-bad-about-yourself/

Last accessed: 2017-03-31



Emmelie    ï     ï   http://nouw.com/emmelieamren

Håller med dig om att det är väldigt avslappnande att promenera runt i skogen. Att dessutom ha en hund med sig på skogspromenaden är ett stort plus i kanten! :)

Svar: Mycket stort plus :D men att bara gå själv utan att någon drar iväg med en kan nog också vara ganska så avslappnande ;)
Mirjam Therese

Suzanne    ï     ï   http://healthyandfreedoom.blogspot.se/

Vilken otroligt vacker hund! Vad heter den?
Jag håller med dig att skogen är underbar och jag drar dit med min hund ofta när livet bara jävlas, att se hans glädje att springa runt och leka och älska livet, då känner jag livsglädje och stolthet att jag är en bra matte.

Och det där med beroende, usch vad hemskt det är! All sorts beroende kräver mer och mer och tillslut kan det gå överstyr och det är bra att du upptäckte det, för det är då du kan bryta det. Starkt jobbat!

http://healthyandfreedoom.blogspot.se/

Svar: Tack så mycket! Han heter Nalle :D Åh så känner jag också! Blir lycklig när han är lycklig liksom <3 Tack så mycket! Ja, försöker bli av alla mina beroenden, men det svåraste är kaffet alltså. Skulle behöva en vecka då jag inte behöver göra något för att kunna ta den veckan med huvudvärk, men det är så svårt att sluta dricka kaffe när det är en så social grej också! Komplicerat helt enkelt!
Mirjam Therese

A M    ï     ï   http://alicemalmstrom.blogg.se/

Bra mål att göra dig glad och avslappnad! Jag känner igen mig ganska mycket i det du skriver, hoppas du mår bra idag. Nu. Just nu vid det här tillfället! <3 <3 Om inte, gör något du älskar!! :D
Kram
sv: Tack!! Nej det är svårt att fattar att inte andra förstår ett nej.

Svar: Tack :) Jag mår jättemycket bättre nu några månader senare :)
Mirjam Therese

carolines    ï     ï   http://nouw.com/carolineanette

Vilka fina bilder!

Svar: Tack så mycket! :D
Mirjam Therese

Boel    ï     ï   http://livetsmix.spotlife.se

Jag håller med om att det är otroligt oroande. Jag brukar också gå ut på långa promenader med min hund :)
Jätte fin bild på er! Vad heter din vovve? :)

Svar: Så mysigt! :D Det är verkligen guld värt att vara ute med en hund :)) Tack så mycket! Han heter Nalle :)
Mirjam Therese

Jessica Högberg    ï     ï   http://lchftrollet.blogg.se/

Bra att du ändå hittade rätt! Skogen är verkligen härlig.
Själv åker jag till Stugan i Hälsingland eller bästa Mia i Göteborg...

moa    ï     ï   http://moamedalicia.com

åh vilken underbar bild på dig och din hund <3 det är viktigt att man inte ska behöva vara tillgänglig hela tiden. att kunna koppla av och ta sig bort från alla måsten ibland. Jag brukar gå ut och gå/springa i skogen eller göra något jag älskar att göra exempelvis pyssla när jag ska koppla av :) önskar dig en fin lördag!

Svar: Tack så mycket! <3 Så mysigt att pyssla!! Jag målar ibland när jag får ett infall bara för att kunna göra någonting utan att prestera :) Tack!
Mirjam Therese

Meg    ï     ï   http://megs.blogg.se

detta tror jag också! man blir helt matt psykiskt av att stirra på skärmar hela dagarna, så jag brukar försöka att minst en gång per vecka ha en skärmfri kväll och typ... läsa en bok istället

Svar: Bra idé! :D Jag tror att jag ska testa samma sak!
Mirjam Therese

ajlimullersandvik.blogg.se    ï     ï   http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Vad skönt att du hittar saker som fungerar, långsamt är bra. Blogg och Instagram kan stressa mig i perioder, men jag tror inte att de är skälet till min stress för jag har aldrig haft samma nyckelposition som du. Men det var en bidragande faktor.

Att åka på Sean Banan, gå på middag hos släkten och igår vara på middag på restaurang har INTE hjälpt. Nej. Det verkar liksom inte finnas NÅGOT som ger mig återhämtning överhuvudtaget - men jag tänker testa allt som psykologen ber av mig, hahaha... tills allt är testat ger jag fan inte upp >.<

Svar: Usch vad tråkigt att det inte hjälpte! Men jag tror att du har helt rätt taktik, bara testa allt de föreslår! Sen tror jag också att det är otroligt viktigt att låta saker ta tid!
Mirjam Therese

annelie    ï     ï   http://tippellertopp.blogg.se

himla fina bilder :D

Svar: Tack så mycket! :D
Mirjam Therese

Days by Johanna    ï     ï   http://daysbyjohanna.blogg.se

Bra inlägg och det är oroande att det är så. Bra du delar med dig av hur du haft det. Min avkoppling brukar faktiskt vara datorn, men stänger ofta ner den strax innan 22 då vi lägger oss och vi har infört mobilförbud i sängen. Så när vi lägger oss där så låter vi mobilen vara och pratar med varandra.

Svar: Bra med mobilförbud tycker jag :) Tänker att datorn mycket väl kan vara avkoppling den också, bara man inte "halvjobbar" utan gör det tydligt för sig själv om det är dags för jobb eller vila liksom :)
Mirjam Therese

Erika    ï     ï   http://icanpikan.blogg.se

Ja men åh, promenader i skogen löser allt. Fina bilder :)

Svar: Det gör det! :) Tack!
Mirjam Therese

Kattis    ï     ï   http://stellaefoto.blogg.se/

Gå ut i skogen och lyssna på naturen är verkligen riktigt avslappnande, det gör jag också när jag behöver varva ner och tar med mig kameran!☺ eller så sätter jag mig någonstans och läser en bok för att koppla bort omvärlden för en stund!

Svar: Jag gör precis likadant! Allra helst tar jag med mig boken ut i skogen och lägger mig i en glänta :) Men det tycker tyvärr att min hund är FRUKTANTSVÄRT tråkigt så det går inte alltid så bra :')
Mirjam Therese

Alice Lindström    ï     ï   http://bilderbyalice.blogg.se/

Söta bilder!

Svar: Tack så mycket! :D
Mirjam Therese

Katta    ï     ï   http://hundredhooves.blogg.se/

Fina bilder :)

Svar: Tack! :D
Mirjam Therese

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★    ï     ï   http://www.saramadeleine.se

Verkligen intressant och oerhört viktig information att ta in :)

Svar: Tack så mycket! :)
Mirjam Therese

Gabriella    ï     ï   http://gabriellasigfridsson.devote.se

Håller verkligen med dig om att skogen är en lugn och avkopplande plats där man bara kan glömma allt!!

Svar: Ja! Det känns som att allt i mig slappnar av där <3
Mirjam Therese

Iza Palm    ï     ï   http://norrskensskytten.blogg.se/

Nu i samband med en flytt 112 mil norrut, så känns det som jag äntligen har närmare till skogen iaf, vilket i sig gör det lätt. Bästa detox jag använt var att stänga bort facebook. Den som käkat mest tid. Nu för tiden försöker jag att uppdatera så lite som möjligt där. Sofar, går det bra. Och det känns helt okej. Har ju börjat finna intresse för bloggen istället, men det går att stänga av. Så just nu, är det inget sådär som stressar upp mig. Om så är fallet, så går jag bara ifrån datorn, petar på sambon, och sen så lägger vi oss och bara kramas ett bra tag <3

Svar: Åh vad mysigt med sambon! Jag måste tyvärr vara ganska aktiv på facebook eftersom jag är med i en förening där den mesta av kommunikationen sköts där men försöker att bara kolla notiser, alltså inte gå in och scrolla bara för att :) Mycket bra gjort av dig dock :D Tack för att du delar med dig!
Mirjam Therese










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: [email protected]
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype