Oatmeal Breakfast

 

I’ve always been quite fascinated with breakfasts. If I eat the same thing for lunch more than three days in a row, I grow sick and tired of it. Regardless of what it is. But for breakfast I’ll happily eat the same thing for a month. Even more than that, I’ll want to have that particular breakfast.

 

A positive aspect of this very strange habit is the fact that if I start eating something healthy for breakfast, I’ll continue automatically. In December I ate rice porridge* with milk and cinnamon as it is a very Christmassy thing to do in Sweden. After NYE however, I changed to a healthier option: oatmeal porridge.

 

As I am a quite lazy person, especially in the morning, I do it in the microwave oven and it’s super easy!

 

Ingredients:

1 dl/0.42 cups Oatmeal (I use the kind with extra fiber)

2 dl/0.84 cups Water

Salt (just a pinch)

½ apple

Milk for serving

Cinnamon

 

Mix oatmeal, water and salt in a (microwave oven safe) bowl and heat for two minutes on maximum heat (750 w). Serve with apple, cinnamon and milk or whatever you prefer! If you’re not a big fan of oatmeal porridge I would recommend banana and blueberries to make it a little sweeter.

 

* Google wanted to call this rice pudding, but I’m not sure that’s entirely the same thing. To my knowledge, rice pudding is more of a desert and quite sweet.

 

In Swedish:

Jag har alltid varit ganska fascinerad över frukost. Om jag åt samma sak till lunch bara tre dagar i sträck så skulle jag tröttna helt och hållet på det, men när det kommer till frukost så äter jag gladeligen samma sak i en månad. Mer än så faktiskt, jag vill ha den specifika frukosten. Annars känns det fel.

 

En positiv sak med denna underliga vana är att om jag väl börjar äta någonting nyttigt till frukost så kommer jag automatiskt att fortsätta med det. I December åt jag risgrynsgröt, mest eftersom det är en så julig sak att göra. Men efter nyårsafton bytte jag till ett lite nyttigare alternativ: havregrynsgröt.

 

Eftersom jag är en ganska så lat person, särskilt på morgonen, så gör jag alltid gröten i mikron.

 

Ingredienser:

1 dl havregryn (Jag använder fiber berikade)

2 dl vatten

Salt (en nypa)

½ äpple

Mjölk till servering

Kanel

 

Blanda havregrynen, vattnet och saltet i en (mikrovågsugnssäker skål) och värm i två minuter på max effekt (750 w). Servera med äpple, kanel och mjölk eller vad du föredrar! Om du inte är ett jättestort fan av havregrynsgröt så rekommenderar jag banan och blåbär för att göra det lite sötare.



Jannicke Beatriz    ï     ï   http://jannickebeatriz.blogg.se

Jag är precis likadan! Snöar alltid in på någon frukost. Din gröt ser jättegod ut.

Svar: Tack :D Vad brukar du snöa i på för frukost? :)
Mirjam Therese

Jannicke Beatriz    ï     ï   http://jannickebeatriz.blogg.se

Svar: Jag tycker jag håller mej mätt på dem kanske 3 timmar? Men då har jag också ofta kli i och verkligen massor av grönt och en hel avokado, så antar att det är det höga fiberinnehållet och den stora mängden som hjälper till. :) Men såna där goda fruktsmoothies så håller jag mej inte alls mätt på. :D Vilken fin blogg du har förresten!

Svar: Ja det är sant, med mer fibrer borde man ju hålla sig mätt längre :) Och en avokado är ju ganska mättande i sig själv! Tack så mycket :D
Mirjam Therese










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: [email protected]
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype