Is it Okay to Correct Someone at the Gym?

selfiedis
 

This Monday I saw a young boy working out with his mother (?) at my local gym and did not think much more of it. A little bit later however a very fit guy (why one could assume that he sure knew how to work out properly) approached the pair and asked how old the boy was.

 

“He’s twelve”, the mother replied vigilantly.

 

The very fit guy nodded. Then he proceeded to very calmly but firmly explain why such a young boy should not do such heavy lifting and how this would actually harm him. As far as I know this is true, but I did not expect anyone to intervene that way. To actually reflect on the boys age and proceed to tell him that what he was doing was dangerous. I was really impressed.

 

The mother on the other hand did not seem impressed as all, (which is understandable. I would not like to hear from a stranger that I was injuring my child), and they left shortly after.

 

The whole episode got me thinking. Is it okay to correct someone at the gym? Personally, I would of course want to know if I was injuring myself. I’m not very experienced, I could be doing something wrong. However, if I was doing something slightly wrong I might not appreciate the comment as much. Sometimes I don’t do the exercises perfectly because I get distracted or am tired. I know it’s bad but it’s not dangerous.

 

But in that case, where is the line? If doing something slightly wrong messes up the entire work out (i.e. it loses all effect), wouldn’t I want to know then? What do you think? Would you appreciate a correction?

 

//In Swedish:

I måndags såg jag en ung kille träna med sin mamma (?) på mitt vanliga gym och reflekterade inte särskilt mycket mer över det. Men en liten stund senare kom en väldigt vältränad ung man (varför det gick att anta att han definitivt visste hur en ska träna på rätt sätt) fram till dem och frågade hur gammal killen var.

 

”Han är tolv”, svarade mamman vaksamt.

 

Den väldigt vältränade unga mannen nickade. Sedan förklarade han väldigt lugnt varför en så ung kille inte borde lyfta så tungt och hur detta faktiskt kunde skada honom. Så vitt jag vet är det sant, men jag förväntade mig inte att någon skulle lägga sig i på det sättet. Att någon faktiskt skulle reflektera över killens ålder och sedan gå fram till honom och säga att han utsatte sig för fara. Jag var väldigt imponerad.

 

Mamman verkade däremot inte särskilt imponerad (vilket är helt förståeligt, jag skulle inte heller vilja höra att jag skadade mitt barn), och lämnade snart gymmet.

 

Hela episoden fick mig att fundera. Är det okej att rätta någon på gymmet? Personligen skulle jag självklart vilja veta om jag skadade mig själv. Jag är inte särskilt erfaren, jag skulle kunna göra någonting fel. Å andra sidan, om jag gjorde någonting lite fel så skulle jag kanske inte uppskatta kommentaren lika mycket. Ibland gör jag inte övningar perfekt eftersom jag blivit distraherad eller är trött. Jag vet att det är dåligt men det är inte farligt.

 

Men i så fall, vart gå gränsen? Om att göra någonting lite fel förstör hela träningen (så att den förlorar all effekt), skulle jag inte vilja veta det då? Vad tycker du? Skulle du uppskatta en tillrättavisning?



Dixi Wonderland    ï     ï   http://dixiwonderland.com/

Jag tycker inte att det är okej. Enda personerna som ska säga till är personalen som jobbar på gymmet inte random personer.

Svar: Kan hålla med om det. Om man ser någon som gör någonting som skapar en skaderisk för dem så kanske man bara ska säga till personalen istället helt enkelt?
Mirjam Therese

Linda    ï     ï  

Hm, det beror verkligen på känner jag :o

Svar: Haha, jag också! Svårt att säga!
Mirjam Therese

Anita    ï     ï   http://siliiins.blogg.se/

Att rätta någon kan vara både bra och dåligt... Gäller att lägga fram det på ett positivt sätt bara, ofta menar folk väl :) Kram

Svar: Håller med! Jag tror dock att det kan vara svårt att känna att folk verkligen menar väl om de lägger fram det på ett tveksamt sätt, så vissa kanske bara får jobba på att vara mer positiva :)
Mirjam Therese

A M    ï     ï   http://alicemalmstrom.blogg.se/

Jag har också lust att gå fram till vissa på gymmet... Själv tycker jag inte att det är okej! Man måste få växa!
sv: Hihi jag också! :)
Trevlig helg! <3

Svar: Haha, bara man vet vad man gör så tror jag faktiskt det kan vara bra att säga till! Vad jag önskar jag vågade oftare är dock att säga till de som vilar/bara sitter och hänger på maskiner. Inte okej!
Mirjam Therese

Bella    ï     ï   http://nouw.com/bellss

Det finns ju både positiva och negativa aspekter i att rätta någon, men det är skillnad på att hjälpa och att rent ut sagt klanka ner på någon.

Svar: Håller verkligen med! Och sen tycker jag att det beror lite på vad det är som anmärks på också! Jag har fått en del "råd" som säkert var välmenande men som ändå kändes lite sådär.
Mirjam Therese

Photo by E M E R E L L A    ï     ï   http://emerella.blogg.se

Jo volanger är det mycket av nu :)

Moa    ï     ï   http://moakandelin.devote.se

Jag tycker man kan göra det på ett schysst sätt, finns ju risk för skador annars!

Svar: Om det finns en skaderisk så håller jag helt och hållet med!
Mirjam Therese

Angelica    ï     ï   http://angelchanelle.se

Jag skulle uppskatta om någon rättade mig, bara det görs på ett snyggt & schysst sätt :)

Svar: Jag tror att jag skulle uppskatta det men samtidigt är jag lite osäker haha. Det beror som sagt lite på hur stort felet var :)
Mirjam Therese










Remember me?
A lifestyle blog filled with vegetarian recipes, health, fitness, and the occasional polar bear.

// En livsstilsblogg fylld av vegetariska och veganska recept, hälsa, träning och då och då en isbjörn.

Contact: [email protected]
Follow me on Bloglovin

Mirjam Therese HannaVic logotype